-La livbøyen i verkevika på Jevnaker henge i fred

Jun 24 , 09:03Nyheter
verkevika-sikkerhet
La livbøyen i vakre Verkevika henge i fred, sier Jevnaker Kommune. Foto: Jevnaker kommune
Nå kommer kommunen med en tydelig oppfordring til alle som bruker området ved Hadeland Glassverk: La livbøyen i Verkevika henge i fred.
Flere ganger den siste tiden har redningsbøyen ved brygga blitt fjernet eller utsatt for hærverk. Det skaper bekymring, fordi utstyret er plassert der av én viktig grunn – å kunne redde liv dersom en ulykke skulle skje.
Verkevika brygge og amfi har på kort tid blitt en av Jevnakers mest populære møteplasser. Hundrevis av mennesker besøker området gjennom sommeren for å bade, fiske, slappe av eller delta på arrangementer.
– Livbøyen er ikke til pynt. Den er et sikkerhetstiltak som kan være avgjørende dersom noen havner i vannet og trenger hjelp, understreker kommunen.
Da Verkevika brygge og amfi ble åpnet for to år siden, minnet ungdomsrådsleder Emilie om at den nye møteplassen også kom med et ansvar.
– Det følger med et ansvar her, om å ta vare på denne flotte, nye møteplassen som vi har fått, sa hun under åpningen.
Kommunen mener innbyggerne i stor grad har tatt dette ansvaret på alvor. Området fremstår som velholdt og brukes av mennesker i alle aldre. Likevel er det enkelte hendelser som viser at ikke alle forstår hvor viktig redningsutstyret er.
Hvis livbøyen er borte eller ødelagt når en nødsituasjon oppstår, kan konsekvensene bli alvorlige.
Derfor oppfordres både barn, ungdom og voksne til å bidra til å ta vare på sikkerhetsutstyret. Kommunen ber også foreldre og foresatte om å snakke med barna sine om hvorfor livbøyen må få henge urørt.
– Vi har et felles ansvar for at Verkevika brygge og amfi skal være et trygt og trivelig sted for alle. Livbøyen kan en dag være det som redder et menneskeliv, lyder oppfordringen fra kommunen på deres egen hjemmeside..
Med badesesongen godt i gang håper kommunen at budskapet blir tatt på alvor: La livbøyen henge. Den kan redde liv.
loading

Loading