Nå kan du spille boccia på egen bane i Jevnaker

Jun 25 , 09:21Nyheter
IMG_0200
Mange tilskuere og spillere hadde møtt opp til åpning av bocciabanen. Kommunedirektør Håvard Ulfsnes konstaterte at spillereglene ble overholdt under åpningspillet. Foto: Jevnaker kommune
Et nytt aktivitetstilbud har nå sett dagens lys i Fjordlandsbyen på Jevnaker. Torsdag 18. juni ble en splitter ny bocciabane høytidelig åpnet, etter at en testgruppe først hadde fått prøve banen og gitt tommel opp. Deretter sto ordfører Morten Lafton for den offisielle åpningen.
Den nye banen er resultatet av ekte dugnadsånd. Magne Hansen, Svein Olav Bakken og Tom Erik Andreassen fra JIF Mosjon har stått for byggingen, og med bare rundt fire timers arbeid og materialkostnader på cirka 2.200 kroner har de fått på plass et tilbud de håper mange vil benytte seg av i sommer.
Banen ligger ved Røde Kors-huset i Bakkavegen 1 og er foreløpig en testbane. Målet er å gi innbyggerne et enkelt og sosialt aktivitetstilbud der alle kan delta – uansett alder eller fysisk form.
Her kan besøkende spille både boccia og pétanque. Har man ikke egne kuler, kan disse lånes gratis gjennom Jevnaker Røde Kors.
Spillene går ut på å kaste kuler så nær en liten målball – ofte kalt «grisen» – som mulig. Reglene er enkle å lære, noe som gjør aktivitetene populære blant både nybegynnere og erfarne spillere.
Fjordlandsbyoptimist Hans Ole Heisholt-Braathen forteller at banen foreløpig er et prøveprosjekt.
– Dersom tilbudet blir godt mottatt og mange tar det i bruk, er det aktuelt å etablere flere baner rundt om i bygda, sier han.
Initiativtakerne håper den nye banen blir en sosial møteplass gjennom sommeren, der både familier, venner og naboer kan samles til hyggelige og uhøytidelige konkurranser.
loading

Loading