Blir Roger Larsen fra Hønefoss ny leder av INP? Etter at hele sentralstyret i Industri- og Næringspartiet, med unntak av ett medlem, trakk seg sent torsdag, er det duket for kamp om partiledervervet. Nå bekrefter Roger Larsen fra Hønefoss at han stiller som kandidat til å lede partiet videre.
Larsen er i dag en sentral profil i partiet og leder for Ringerike INP. Ved forrige landsmøte var han en av kandidatene til toppvervet, men tapte med knappest mulig margin etter en jevn avstemning. Nå gjør han et nytt forsøk på å bli partiets øverste leder.
I går skrev e-nytt24 at dette kunne være slutten for INP. Det er ikke Larsen enig i.
-Nei, det er en feilvurdering. Jeg tror dette var det beste som kunne skje partiet. Etter min mening var ledelsen for langt til høyre. Jeg er på høyresiden jeg også men betydelig mer moderat, sier Larsen. Han er klar for å ta vervet dersom han blir valgt.
Utviklingen kommer etter en dramatisk uke for INP, der partileder Øistein Høksnes, politisk nestleder Christian Mikkel Dobloug og resten av sentralstyret – med ett unntak – valgte å trekke seg. Dermed står partiet overfor en omfattende reorganisering og et viktig veivalg før høstens stortingsvalg.
For Roger Larsen kan dette bli en historisk mulighet. Dersom han blir valgt, vil Hønefoss-politikeren overta ledelsen av et parti som de siste årene har vært preget av interne konflikter og skiftende ledelse, men som fortsatt har ambisjoner om å etablere seg som en tydelig kraft i norsk politikk.
– Jeg stiller til valg fordi jeg mener partiet trenger samling, tydelig ledelse og fokus på politikken, har Larsen tidligere gitt uttrykk for i forbindelse med sitt kandidatur. Dersom det skulle skje at Larsen skulle bli valgt til leder, er dette historisk i lokal sammenheng. Aldri før har en lokal politiker hatt lederverv i et parti som har vært opp i 4 prosent oppslutning i Norge.
Valget av ny partileder ventes å bli avgjørende for hvilken retning INP skal ta videre etter den omfattende lederkrisen.