Freezone fyller 30 år: – Vi ønsker å gi ungdom et sted å høre til

Jun 21 , 06:28 • Nyheter
Positiv Oppvekst og Freezone med Stian Høibråten, Werner Jacobsen og Andreas Strømsholm Foto Roar Olsen
Stian Høibråten, Werner Jacobsen og
avRoar Olsen
Gjennom tre tiår har Positiv Oppvekst og ungdomsklubben Freezone vært et samlingspunkt for hundrevis av ungdommer på Ringerike. Arbeidet fortsetter med full styrke, samtidig som organisasjonen ønsker å videreutvikle tilbudet med blant annet spillskole og flere trygge møteplasser for ungdom.
Mens avisoverskriftene den siste tiden har vært preget av historier om ungdomskriminalitet, vold og narkotika, er virkeligheten en annen hos Freezone i Alev Kulturhus.
Her møtes ungdommer til spill, aktiviteter, fellesskap og trygge voksenrelasjoner.
– Vi har heldigvis ikke disse utfordringene tett på oss. Vi er mange voksne til stede, spesielt på fredager, og følger også med i områdene rundt klubben, sier daglig leder Stian Høibråten.
Freezone har vært en viktig møteplass for ungdom siden 2008, mens organisasjonen Positiv Oppvekst kan se tilbake på nærmere 30 års arbeid for barn og unge i distriktet.

En pionér gir stafettpinnen videre

En av dem som har vært med nesten helt siden starten, er Werner Jacobsen. Han omtales gjerne som organisasjonens «grand old man» og har brukt store deler av sitt voksne liv på å bygge opp tilbudet.
– Det riktige er at vi startet ungdomsklubben på den gamle handelsskolen for 30 år siden. Jeg har hatt mange roller gjennom årene, men har vært sterkt engasjert hele veien, forteller Jacobsen. Nå er han i ferd med å overlate mer ansvar til yngre krefter.
– De siste fem årene har jeg jobbet aktivt for å gjøre meg selv mindre uunnværlig. Nå har tiden kommet for at yngre folk skal ta over. Jeg trekker meg ikke helt ut, men ønsker å støtte og bidra i en overgangsperiode.

Fra ungdom til styreleder

En av dem som nå tar større ansvar, er Andreas Strømsholm. For rundt 13 år siden var han selv ungdom på klubben. I dag er han styreleder i Positiv Oppvekst.
– Jeg husker fortsatt følelsen av å være ungdom på Freezone. Det var et fantastisk sted å være. Å få muligheten til å gi noe tilbake til miljøet som betydde så mye for meg, er veldig givende, sier Strømsholm. Han trekker fram noe av det som gjorde størst inntrykk på ham som ungdom.
– På skolen var det ofte ulike grupperinger. På klubben var alle samlet. Der møttes ungdom fra hele spekteret, og alle kunne snakke med hverandre. Det husker jeg som veldig spesielt og veldig fint.

Tydelige rammer skaper trygghet

Høibråten mener en viktig årsak til at Freezone fungerer så godt, er kombinasjonen av åpenhet og tydelige regler.
– Alle er velkomne hos oss, men vi har klare forventninger til hvordan man oppfører seg. Ungdommene vet hvor grensene går, og de fleste ønsker å være en del av fellesskapet. Det gjør at vi opplever svært få alvorlige hendelser.
Klubben har i dag mellom 40 og 50 ungdommer innom på en vanlig fredagskveld. Tilbudet omfatter blant annet biljard, bordtennis, brettspill, gaming, konsollspill og ulike temakvelder gjennom året.
– Men det viktigste er egentlig ikke aktivitetene. De fleste kommer for å være sammen med venner og oppleve fellesskap, sier Høibråten.

Satser på gaming og ny spillskole

De siste årene har Freezone satset stadig mer på gaming og datakultur. Nå håper organisasjonen å kunne ta neste steg.
– Vi har bygget opp to gamingrom og ser et stort potensial i dette. Målet er å starte en spillskole fra neste år, dersom vi får finansieringen på plass, forteller Høibråten. Planene omfatter blant annet e-sport, 3D-printing, rollespill og andre teknologirelaterte aktiviteter.
– Vi ser at dette er områder stadig flere ungdommer interesserer seg for. Vi ønsker å gi dem en arena hvor de kan oppleve mestring, utvikle seg og bli kjent med andre som deler interessene deres.

Et spleiselag for ungdommene

Gjennom årene har Positiv Oppvekst vært avhengig av både frivillige, kommunen og lokalt næringsliv. Jacobsen forteller at organisasjonen i dag har rundt 80 bedrifter og samarbeidspartnere som bidrar økonomisk.
– Vi opplever stor tillit i byen. Folk ser hva dette betyr for ungdommene, og mange ønsker å bidra. Vi har alltid ment at barn og unge er et felles ansvar for hele lokalsamfunnet. Han understreker samtidig at arbeidet med finansiering aldri tar slutt.
– Vi ønsker å bygge et bredere sponsornettverk og styrke organisasjonen videre. Skal vi utvikle tilbudene våre, trenger vi både frivillige og økonomiske ressurser.

Håper på videre vekst

Både Jacobsen, Høibråten og Strømsholm ser optimistisk på framtiden.
– Jeg synes det er svært positivt at vi nå er inne i en vellykket generasjonsovergang, sier Jacobsen. For Strømsholm handler det om å videreføre det han selv fikk oppleve som ungdom.
– Freezone ga meg et sted å høre til. Hvis vi kan gi den samme opplevelsen til nye generasjoner, har vi lykkes. Høibråten er tydelig på hva som fortsatt er målet:
– Vi ønsker å være et sted hvor ungdom blir sett, anerkjent og får muligheten til å vokse. Det behovet er minst like viktig i dag som det var for 30 år siden.
loading

Loading